S.P.C.L.E.P. Municipiul Brașov
S.P.C.L.E.P. Municipiul Brașov
S.P.C.L.E.P. Municipiul Brașov
S.P.C.L.E.P. Municipiul Brașov
S.P.C.L.E.P. Municipiul Brașov
S.P.C.L.E.P. Municipiul Brașov
Informații publice - Avertizor de interes public
Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor - Municipiul Brașov
SPCLEP asigură confidențialitatea identității avertizorului de interes public.
Raportări privind încălcări ale legii și protecția avertizorului în interes public, conform Legii nr. 361/16.12.2022 privind protecţia avertizorilor în interes public
- Legii nr. 361/16.12.2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare;
- Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor operaționalizează, prin intermediul persoanelor responsabile desemnate, canalului intern și extern de raportare pentru persoanele (denumite generic avertizori în interes public) care efectuează raportări privind încălcări ale legii care s-au produs sau sunt susceptibile să se producă la nivelul instituției, sau care intră în domeniul de competență al instituției.
În cazul în care raportarea externă excedează domeniului de competență al Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor, aceasta va fi redirecționată în vederea soluționării autorităților competente.
Descărcare, completare și transmitere formular de raportare F-01 on-line
Prin intermediul acestui canal, raportările pot fi transmise oricând. Acest canal reprezintă una din modalitățile cele mai securizate pentru primirea raportărilor privind încălcări ale legii și este gestionat doar de către persoanele desemnate, în condițiile și în conformitate cu prevederile legale privind protecția avertizorilor în interes public.
POȘTĂ
Adresa de transmitere a documentelor: B-dul Eroilor nr.8 Brașov, cod postal 500007
Destinatar: Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Brașov
Descărcare, completare și transmitere formular de raportare F-01 în format PDF
Condiție obligatorie: plicul va fi sigilat, marcat „CONFIDENTIAL”, cu mențiunile: „Raportare încălcare lege” și “În atenția persoanelor responsabile”.
Datele de identificare a avertizorului NU vor fi trecute pe plic (acestea fiind menționate în cuprinsul documentului).
- numele, prenumele, datele de contact ale avertizorului în interes public,
- contextual professional în care au fost obținute informațiile;
- persoana vizată, dacă este cunoscută;
- descrierea faptei susceptibile să constituie o încălcare a legii;
- prezentarea datelor sau indiciilor care susțin presupusa încălcare a legii;
- data;
- semnătura, după caz.
Prin excepție, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii temeinice referitoare la încălcări ale legii.
Persoana responsabilă are obligația de a informa avertizorul în interes public cu privire la modalitatea de soluționare a raportării.
În cazul în care un angajat face mai multe raportări cu același obiect, acestea se conexează, avertizorul în interes public urmând să primească o singură informare. Dacă după trimiterea acesteia se primește o nouă raportare cu același obiect, fără a prezenta informații suplimentare care să justifice o acțiune subsecventă diferită, aceasta se clasează.
Persoana responsabilă poate decide încheierea procedurii dacă, după examinarea raportării, se constată că este o încălcare în mod clar minoră și nu necesită acțiuni subsecvente suplimentare, altele decât închiderea procedurii. Această prevedere nu aduce atingere obligației de a păstra confidențialitatea, de a informa avertizorul în interes public și nu aduce atingere nici altor obligații sau altor proceduri aplicabile de remediere a încălcării raportate.
În toate cazurile, soluția de clasare se comunică avertizorului în interes public, cu indicarea temeiului legal.
Datele cu caracter personal care nu sunt necesare pentru soluționarea unei anumite raportări nu se colectează sau, dacă sunt colectate în mod accidental, se șterg.
Răspunderea avertizorilor în interes public pentru acte sau omisiuni care nu au legătură cu raportarea sau divulgarea publică sau care nu sunt necesare pentru dezvăluirea unei încălcări a legii este supusă dispozițiilor de drept comun.
Avertizorul în interes public care divulgă public informații privind încălcarea legii beneficiază de protecție în cazul în care este îndeplinită una dintre următoarele condiții:
- A raportat mai întâi intern și extern sau direct extern, însă consideră că nu au fost dispuse măsuri corespunzătoare în termenele legale;
- Are motive întemeiate să considere că încălcarea poate constitui un pericol iminent sau evident pentru interesul public sau riscul unui prejudiciu care nu mai poate fi remediat.
- În cazul raportării externe există un risc de represalii sau o probabilitate redusă ca încălcarea să fie remediată în mod eficace, având în vedere circumstanțele specifice ale raportării.
Este interzisă orice formă de represalii împotriva avertizorilor în interes public, amenințări cu represalii sau tentative de represalii, în special cele care privesc:
- Orice suspendare a contractului individual de muncă ori a raportului de serviciu;
- Concedierea sau eliberarea din funcție;
- Modificarea contractului de muncă sau a raportului de serviciu;
- Reducerea salariului și schimbarea programului de lucru;
- Retrogradarea sau împiedicarea promovării în muncă și a dezvoltării profesionale, inclusiv prin evaluări negative ale performanței profesionale individuale sau prin recomandări negative pentru activitatea profesională desfășurată;
- Aplicarea oricărei alte sancțiuni disciplinare;
- Constrângerea, intimidarea, hă5rțuirea;
- Discriminarea, crearea unui alt dezavantaj sau supunerea la un tratament inechitabil;
- Refuzul de a transforma un contract de muncă pe o perioadă determinată într-un contract de muncă pe durată nedeterminată, în cazul în care lucrătorul a avut așteptări legitime că i s-ar oferi un post permanent;
- Refuzul de a reînnoi un contract de muncă pe o perioadă determinată sau încetarea anticipată a unui astfel de contract;
- Cauzarea de prejudicii, inclusiv la adresa reputației persoanei în cauză, în special pe platformele de comunicare socială, sau pierderi financiare, inclusiv sub forma pierderii oportunităților de afaceri și a pierderii de venituri;
- Includerea pe o listă sau într-o bază de date negativă, pe baza unui acord sectorial sau la nivel de industrie, formal sau informal, care poate presupune că persoana în cauză nu își va găsi, în viitor, un loc de muncă în respectivul sector sau în respectiva industrie;
- Rezilierea unilaterală extrajudiciară a unui contract pentru bunuri sau servicii, fără a fi îndeplinite condițiile în acest sens;
- Anularea unei licențe sau a unui permis;
- Solicitarea de efectuare a unei evaluări psihiatrice sau medicale.
Avertizorul în interes public poate contesta măsurile prevăzute luate împotriva sa printr-o cerere adresată instanței competente, în funcție de natura litigiului, în a cărei circumscripție teritorială acesta își are domiciliul.
La solicitarea avertizorului în interes public cercetat disciplinar ca urmare a raportării interne, externe sau divulgării publice, comisia de disciplină are obligația de a invita presa și un reprezentant al sindicatului sau un reprezentant al salariaților, după caz. Anunțul se face prin comunicat pe pagina de internet proprie cu cel puțin 3 zile lucrătoare înaintea ședinței, sub sancțiunea nulității raportului și a sancțiunii disciplinare aplicate.
Persoanele vizate au dreptul la apărare, inclusiv dreptul de a fi ascultate și dreptul de acces la propriul dosar.